"הילת הבריאות" האומנם?!

מדוע חלק מהמזונות 'הבריאים' לא כל כך בריאים אחרי הכל...
  • בריאות ,
  • אוכל

האם צ'יפס קייל ושייק מנגו הם בחירה חכמה ובריאה? אל תלכו שולל ע"י "הילת הבריאות" שנצמדה לחלק מהמזונות. נהוג לחשוב שנשנוש של אוכל מזין בין ארוחות הוא הרגל אכילה בריא. האומנם? מסתבר שלא תמיד.

בתור התחלה, חשוב לציין שיש אנשים שחושבים שמזונות מסוימים הם בריאים יותר ממה שהם באמת. לרוב, תפיסות אלו נוצרות אצל אנשים מאחר ומזונות אלו מכילים מספר מצומצם של מרכיבים מזינים. חוקרים נוהגים לקרוא לזה אפקט "הילת הבריאות". למשל, בחלק ממשקאות המנגו יש יותר סוכר, ויותר קלוריות ביחס לקוקה קולה. וישנן יוגורטים אשר בהם יש יותר אחוזי שומן ויותר סוכר בהשוואה לגילדות וניל מסוימות .

אך, בהתבוננות עמוקה יותר ברור שהשוואות אילו אינן הוגנות ומדויקות. מאחר ויש עוד גורמים תזונתיים שרלוונטיים חוץ מקלוריות ואחוזי שומן כמו חלבונים ויטמינים ועוד. נציג בפניכם מחשבה רדיקלית: מה שחשוב הוא לא הבחירה בין גילדת הוניל ליוגורט. מה שחשוב הוא איך משלבים ומתאימים מזונות מסוימים לתזונה הכללית הנצרכת. מרכיב תזונה אחד (היעדרותו או נכחותו) לא צריך להיות הגורם שיקבע החלטות עבורך. צריך להסתכל על תזונה בראייה רחבה.

מחקר מעניין הראה שאנשים אוכלים יותר כשהם חושבים שהאוכל שהם אוכלים בריא. חוקרים נתנו לשתי קבוצות גרנולה זהה. לקבוצה אחת אמרו שהגרנולה דלת שומן, והשנייה הייתה קבוצת ביקורת. האנשים בקבוצת הגרנולה "הבריאה" צרכו יותר קלוריות ב21% ביחס לקבוצת הביקורת. מחקר אחר ביקש מאנשים להעריך את מספר הקלוריות שהם צורכים ממשקאות. נמצא כי אנשים נוטים לתת הערכת חסר של הקלוריות שהם צורכים ממשקאות ב30%.

בעת האחרונה צצים מחקרים אשר מראים שתזונה עשירה בשומן, סוכר ומלח יוצרת שינויים כימים במוח באופן שמזכיר שינויים שנגרמים עקב התמכרות לסם. תופעה זו מתרחשת גם במזונות בהם יש מרכיבים בריאים לצד ערכים גבוהים של סוכר, מלח ושומן. כשאנו מחנכים את ילדינו לתזונה נכונה חשוב להיות מודעים לאפקט "הילת הבריאות". ידוע כי צריכה של מזונות מתוקים, מלוחים ושומניים מגדילה את הרצון לצרוך עוד מזונות אלו, מדענים קוראים לזה "העדפת חך מתפשטת". ישנם מזונות שלהם "הילת בריאות" והם מתוקים, מלוחים או עתירי שומן, וחשוב שגם במזונות אלו נרגיל את ילדינו לצרכם במידה.

בצורה זו ניתן להבין איך צריכה של מזונות בריאים יכולה לעודד הרגלי אכילה לא טובים. לכן, גם שאנחנו צורכים מזונות בריאים ישנה חשיבות באיזה תדירות ובאיזה כמות אנו צורכים אותם. אז בפעם הבא, צריך לחשוב כמה שייק פירות כדאי לשתות, וכמה צ'יפס קייל או תמרים כדאי לאכול.