מזונות על שלקחנו עד כה כמובן מאליו

כמה שמחים הייתם לגלות כי אותם פירות וירקות אשר אתם אוכלים מדי פעם, הם למעש מזונות על. בשנים האחרונות אנו נתקלים בשם מזון על יותר ויותר, עד כי כך שגרגיגים ועלים אלמוניים הפכו לטרנד של ממש.
  • פירות וירקות ,
  • אוכל

אפילו דוכן הפרישייק השכונתי הפך למוסד של בריאות עם שלטים ושמות של כל מיני דברים מוזרים שלא שמענו עליהם מימינו, יש שיגידו אפילו לא טעימים – אך בלי לחשוב פעמיים אנו מוסיפים אותם לכל שייק או סלט. על בסיס מחקר שהתפרסם בכתב העת Preventive Chronic Disease אנו חוזרים לאותם ירקות ופירות שתמיד ידענו שהם קיימים, אך נודה על האמת די זלזלנו בהם.. גרגיר הנחלים הוכתר לאלוף החדש עם רשימה גאה של עלים וירקות שהולכים בעקבותיו.

הגיע הזמן לעשות קצת סדר בשמועות, ולשאול אילו ירקות פירות ועלים באמת מצדיקים את המוניטין והשם " מזון על" חוקרים התבקשו לסווגם מהמזין ביותר ועד להכי פחות, כל זאת בייחס לגודלו ומשקלו של הפרי, ירק או עלה כמובן מתוך אלה שלעתים קרובות מופיעים כמזונות על. תוך שימוש בנתונים ממשרד החקלאות האמריקאי , חוקרים מאוניברסיטת פטרסון ויליאם פיתחו מערכת סיווג המגדירה מזונות על. הסיווג מתבסס על מזונות אשר מהווים עשרה אחוזים או יותר מהצריכה היומית המומלצת של 17 חומרים מזינים במנה המכילה 100 קלוריות .

חומרים מזינים אלו , ידועים בתפקודם בהפחתת סיכון למחלות כרוניות , כוללים בין היתר ויטמיני A, B6 , B12 , C , D , E, K , אשלגן , סיבים , חלבון , סידן, ברזל , תיאמין , ריבופלבין , ניאצין , חומצה פולית , ואבץ . ערכים תזונתיים בודדים תוקננו, כך שלא יוכלו לתרום באופן לא פרופורציונאלי לציון הכולל . המזונות בעלי הציון הגבוה ביותר הם אלה המספקים חומרים מזינים אלו.

  • רשימת המנצחים:
    • 1. גרגיר הנחלים – עם מוניטין מוצק כצמח מרפא , גרגיר הנחלים מכיל יותר ברזל מתרד , יותר סידן מאשר חלב ,ויותר ויטמין C מאשר בתפוז.
    • 2. כרוב סיני - עשיר בחומצה פולית , ויטמין A ואשלגן , כרוב סיני ידוע בתכונותיו האנטי – דלקתיות.
    • 3. מנגולד - עוזר לווסת את רמת הסוכר בדם ועשיר בויטמינים K ו A
    • 4. סלק - הגבעולים של שורש הסלק מכילים ערכים תזונתיים הגבוהים מאשר הסלק עצמו.
    • 5. תרד –לוחם וותיק ומוכר, עשיר במגנזיום , ברזל , חומצה פולית , ויטמינים A, B2 , C ,וK
    • 6. עוֹלֶשׁ - ידוע ביכולתו לעזור לאנשים עם בעיות בכבד , מווסת את רמות הסוכר בדם ,ומסייע בעיכול.
    • 7. עלה חסה - עלים שגדלים כגבעול רופף יחיד, ולא כדור. עלה חסה הוא מקור מצוין של ויטמין A , אשלגן , וסיבים תזונתיים .
    • 8. פטרוזיליה – מסייעת בתהליך העיכול ובשמירה על הגיינה ורעננות הפה, גבוהה מאוד בויטמינים K , C , ו A
    • 9. חסה רומאית - דלה בקלוריות ועשירה בסיבים תזונתיים , החסה היא גם מקור מצוין של ויטמינים A, K וחומצה פולית
    • 10. כרוב קולרד ירוק -, מסייע בהורדת כולסטרול ומכיל כמות נדיבה של ויטמין K